#016 – 8 porad, jak zbudować funkcjonalna stronę internetowa

Zdrowy Biznes - Okładka podcastu
 Spreaker
Podcasts
 Google
Podcasts
 Apple
Podcasts
 Spotify
Podcasts

Opis tego podcastu:

W dobie Internetu posiadanie strony internetowej wydaje się być oczywistością.
Dobrze zarządzana strona ma za zadanie wyróżnić naszą firmę na tle konkurencji, a także być doskonałym miejscem, do którego chcemy „zwabiać” naszych klientów. Dlatego w zależności od zmieniających się trendów, ich dynamiki oraz oczekiwań osób odwiedzających strony internetowe, powinniśmy nieustannie pracować nad ich funkcjonalnościami!

Czy fizjoterapeuta i trener potrzebują strony internetowej?

Na wstępie warto odpowiedzieć na to pytanie, bo jest to kwestia bardzo często poddawana dyskusjom. Pytając osoby, z którymi współpracujemy, o to czy posiadają swoją stronę internetową, część z nich odpowiada, że jest im ona nie potrzebna, ponieważ mają stronę na Facebook’u lub Instagramie. Dzisiaj strona www jest jak kiedyś wizytówka – każdy ją miał, każdy chciał ją rozdawać. Dzisiaj w taki sam sposób powinniśmy postępować ze stroną internetową. Rozdajmy ludziom naszą stronę i pozwólmy im na to, żeby poznali bliżej naszą osobę i naszą pracę.  Fizjoterapeuta lub trener jest zawodem zaufania publicznego. Ludzie za nim wybiorą się do kogoś na wizytę lub trening, robią research, żeby wybrać najlepszego dla siebie specjalistę. Mając własną stronę internetową, umożliwiamy naszemu potencjalnemu pacjentowi znalezienie w jednym miejscu praktycznie wszystkich informacji, które chcemy, żeby pacjent o nas wiedział. Pozna on dzięki temu nasze ceny, dowie się, gdzie pracujemy, jak do nas dojechać, w czym się specjalizujemy, na jakich metodach pracujemy.

Facebook czy strona internetowa?

W kwestii co jest lepsze Facebook czy strona internetowa nadszedł czas by definitywnie rozwiać Wasze wszelkie wątpliwości. Facebook służy do zupełnie czegoś innego i jego rolą nie jest to, czego rolą jest strona internetowa. Owszem, możemy być widoczni na różnych popularnych portalach jak YouTube, czy Spotify, ale mimo wszystko to strona internetowa powinna być priorytetem, ponieważ to tam jest do nas kontakt, to tam są najważniejsze informacje o nas i oferowanych przez nas usługach. To jest podstawa, dzięki której możesz zaistnieć, niezależnie od tego czy prowadzimy własną działalność, czy pracujemy u kogoś.

Posiadanie strony internetowej sprawia, że nasz prestiż, prestiż naszych usług, naszej osoby, nabiera troszkę innego wymiaru. Jesteśmy bardziej szanowani, poważani i sami sobie zwróćcie uwagę na to, jeżeli znajdujecie czyjeś strony internetowe, możecie te osoby lepiej poznać, od razu uważacie go za kogoś lepszego, kogoś, kto w tej branży coś znaczy, bo on się dorobił strony internetowej.

I tak właśnie będą myśleć nasi potencjalni klienci.

Strona www, aby mogła w stu procentach spełniać swoją rolę, powinna być przede wszystkim funkcjonalna. Omówmy więc sobie to, jak zbudować dobrą stronę internetową, jak zadbać o jej funkcjonalność i pozycjonowanie.

Prezentacja

Zacznijmy od funkcji informacyjnej, czyli prezentacji firmy. Chodzi o informacje zarówno o nas, o tym kim jesteśmy, skąd pochodzimy, co robimy, jak i o naszej ofercie, cenniku, dojeździe. Doskonałym elementem tej funkcji informacyjnej jest też zamieszczanie rekomendacji. Strona internetowa to idealne miejsce do tego, aby w jednym miejscu eksponować właśnie te pozytywne opinie, które nasi klienci o nas zostawiają czy to na Facebooku, czy na Google. Jest wiele narzędzi do tego, aby sobie insertować te opinie i eksponować je w dowolnym miejscu. W kontekście tej funkcji jest też taka odnoga w formie edukacji, czyli jeżeli uważamy się za specjalistów, za osoby, które edukują o zdrowym stylu życia, możemy też wiele informacji zawrzeć w funkcji bloga.
Będąc przy funkcji informacyjnej, należy jeszcze wspomnieć o opisie „o mnie” i opisach oferowanych przez nas usług. Takie opisy, które znajdują się na naszej stronie, nie powinny być przekazywane w sposób nudny. Wypisywanie wszystkich dyplomów jest zabiegiem bezsensownym, ponieważ mało kto będzie chciał to czytać.

Pamiętajcie o tym, że nowoczesne strony internetowe powinny być angażujące, a zaangażowanie możemy uzyskać od naszego klienta jeżeli zrobimy tak zwany storytelling.

Komunikacja

W kontekście funkcji komunikacyjnej omówimy wszystkie informacje kontaktowe. Przeglądając strony www, możemy zauważyć, że w większości z nich w formularzu kontaktowym znajdują się takie informacje jak: imię, nazwisko, mail, data urodzenia. Po co nam tyle informacji? Bo szablon to miał za darmo i nikt nie pomyślał, żeby to usunąć. Trudno się wpisuje tyle rzeczy naraz. Często może to nawet zniechęcić. Wystarczy imię i e-mail. Z doświadczenia jednak możemy powiedzieć, że z formularza kontaktowego korzysta niewielka ilość osób. Teraz jeżeli ktoś chcę się zapisać na jakąś usługę, chce coś zarezerwować, to albo korzysta z aplikacji, z szybkiej rezerwacji, albo wykonuje telefon. Formularz kontaktowy powinien spełnić funkcję bardziej jakiejś formy porady, zaciągnięcia większej ilości informacji.

Istotne jest to, aby na dolnym pasku, czyli na tak zwanym bottom menu albo w osobnej zakładce znajdowały się wszystkie informacje kontaktowe, które są niezbędne pacjentowi do tego, aby się mógł z nami skontaktować. I to może być numer telefonu, adres e-mail oraz nasze social media.

Emocje

Funkcja wizerunkowa, określa pozycję i prestiż firmy, a także wzbudza emocje. W kontekście wizerunku ważne jest to, żeby ta strona była spójna z waszą identyfikacją wizualną. Estetyka strony pozwala na budowanie różnego rodzaju emocji i właśnie do tego służy ten layout strony internetowej. Oczywiście musicie pamiętać, że ta personalizacja jest dodatkowa płatna. Trzeba się zastanowić nad tym, czy na początku rzeczywiście jest to wam potrzebne, czy warto rozwijać to dopiero później. Najlepiej byłoby po prostu przejrzeć sobie kilka stron internetowych różnych osób, popatrzeć, jakie oni mają rozwiązania i może udałoby nam się znaleźć szablon, który jest możliwie najbardziej spójny z tym, co jesteśmy w stanie zrobić w formie tego bezpłatnego albo niskopłatnego szablonu.

Sprzedaż

Funkcja dystrybucyjna pozwala nam za pośrednictwem naszej strony internetowej zbudować sprzedaż tych usług, czyli wygenerować lead do rezerwacji. I w tym miejscu ponownie kłania się możliwość korzystania z tak zwanych aplikacji do zapisów, e-zapisów, bo jakbyśmy takowe mieli, to bezpośrednio możemy zamieścić na naszej stronie buttona, gdzie ktoś po prostu czytając naszą ofertę, podejmuje impulsywnie decyzję: chcę przyjść do niego na masaż, albo chce przyjść do niego na trening, od razu robi to klik – jest zapisany i my jesteśmy szczęśliwi. Opcja dystrybucyjna to jest bardzo ważne narzędzie. Poza pośrednictwem strony internetowej możecie też sprzedawać swoje usługi, tylko ważne jest dobre zbudowanie CTA, czyli Call To Action i umożliwienie naszemu pacjentowi, klientowi dokonania tego zakupu. W przyszłości może ktoś z was będzie chciał sprzedawać swoje webinary, warsztaty czy inne rzeczy, więc na pewno warto tą opcję wziąć pod uwagę, aby czerpać źródło dochodu nie tylko z usług jeden na jeden, ale również tak zwanych produktów online.

Reklama

Funkcja marketingowa łączy się z każdą omawianą wcześniej przez nas funkcją. Marketingiem na stronie będą sprawnie skonstruowane napisy, dobrze dobrane CTA, ale przede wszystkim też i ten wizerunek, bo to jest także nasza reklama. Tutaj trochę więcej czasu poświęcimy narzędziom płatnym i bezpłatnym, w szczególności w kontekście wyszukiwarek internetowych. Większość z nas korzysta z Google, więc te narzędzia Google będą tymi dominującymi. SEO, czyli Search Engine Optimization, czyli możliwość, gdzie wyszukiwarki internetowe mają łatwość znajdowania i windowania w górę naszych stron. W kontekście SEO ważne jest to, aby dostarczać wyszukiwarce te słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Potencjalnie nasz pacjent najczęściej wyszuka informacji związanych z bólem pleców, albo bólem kolana, dlatego warto pisać wiele ciekawych artykułów, później okraszonych słowami kluczowymi, żeby ta wyszukiwarka lepiej nas wyszukiwała, bo ona zobaczy, że są tam treści wartościowe dla użytkownika, co sprawi, ze Google lepiej zaspokoi jego potrzeby i będzie milej widziany przez użytkownika.

Miejsce

Na pewno dylematem będzie miejsce, w którym będziemy mogli stworzyć stronę www. Gotowe szablony są w większości płatne. Można znaleźć także kilka darmowych, ale w nich niestety często są błędy. Najczęściej wybieranym projektem jest WordPress. Sam WordPress jest darmowy, tam ten silnik powstawania stron też jest darmowy i niektórzy uważają, że jesteśmy w stanie zrobić to sami. Jednak znajdują się tam też rzeczy mega trudne, które robią tylko programiści. W WordPresie płatne są dodatki, szablony. Można sobie wgrać wtyczkę do SEO, która pomaga i ułatwia opisywanie strony. Jest PrestaShop, która wyświetli wam 400 albo więcej tych wszystkich aplikacji dodatkowych do WordPress. Nie warto na początku przesadzać z ilością tych wszystkich pluginów, bo jest też plugin Messengera, plugin Facebooka, plugin Instagrama i to wszystko można dokładać, tylko to powoduje jedną ważną rzecz, to spowalnia stronę, ponieważ każda ta rzecz musi na naszej stronie się załadować. Strona powinna być szybka, responsywna. Tutaj najczęściej popełnianym błędem jest ładowanie w swoje WordPressy zdjęć full wymiarowych, pełnej jakości, nie zdając sobie sprawy z tego, że w kontekście strony internetowej kompresowanie ich pod względem wagi jest ważniejsze niż ich jakość.

Mobilność

Trzeba iść z duchem czasu, dlatego powinniśmy dostosować naszą stronę internetową pod kątem telefonu, bo gdzie ludzie będą najczęściej szukać informacji o was? W drodze z pracy, w drodze do pracy, siedząc gdzieś na kawie, w przerwie na lunchu. Tam nikt nie otworzy komputera, tylko skorzysta z telefonu. Chyba że macie stricte usługi preferowane do osób z branży korpo, którzy na co dzień siedzą i pracują przy komputerze, ale oni też nie będą mieli do tego głowy. Bycie dostosowanym do strony mobilnie jest kluczem i priorytetem. Google zrobiło taką piękną stronę internetową, gdzie możecie sprawdzić, czy wasza strona jest responsywna, bo to właśnie znaczy responsywna, że zmienia jej się wygląd, zmienia się w zależności od tego gdzie jest używana, a nadal pięknie wygląda. Większość już tych projektów, które wykupicie to responsywność ma, ale i tak trzeba ją sprawdzić. To nie jest tak, że włożycie coś, albo jest raz włożone i będzie już ładnie wyglądało. Też zdjęcie musicie tak zrobić, żeby było zdolne do responsywności, żeby było elastyczne. Są wymiary, które dają wam tę responsywność, żeby na dużym i na małym ekranie zdjęcie wyglądało to dobrze.

Metatagi i tagi

Metatag to jest taki opis strony, który jeszcze się wam pokazuje. Jak wyszukacie jakąś stronę, czy jakąś podstronę na Google to pod spodem macie taki napis, który coś opisuje, albo wzywa do działania. Przeważnie, tam musi być wspomniane już CTA. Opis strony z podstrony jest widoczny, dlatego ważne jest to, by był on dobrze napisany. W opisie możemy wstawić około 160 znaków. Aby był on dobrze napisany, muszą tam znajdować się słowa kluczowe, dzięki temu opis będzie dobrze widoczny. Ten meta tag bardzo pomaga w pozycjonowaniu. Największym błędem jest to, jeżeli znajdą się tam przypadkowe słowa. Powinno być tam jasne i klarowne sexy CTA, albo chwytliwy opis. Warto zawrzeć w tych metatagach to, co może nas wyróżnić.

Transkrypcja podcastu:

Karolina Dachowska: Dzień dobry wszystkim, ponownie.

Michał Dachowski: Witamy was serdecznie.

Tu Karolina.

I Michał.

Dachowscy. Spotykamy się w kolejnym odcinku,  w kolejnych rozmowach poświęconych usługom przede wszystkim fizjoterapeutycznym i usługom treningowym, ale jak się okazuje również innym związanym z pracą z ciałem, bo bardzo nas cieszy to, że grono naszych obserwatorów i słuchaczy zaczyna się poszerzać, także o osoby, które nie są związane stricte właśnie z obszarem naszego działania i naszej branży, ale również innymi branżami, co świadczy tylko i wyłącznie o tym, że pewne praktyki o których my wam tutaj mówimy mają swoje zastosowanie i przełożenie na inne. Więc to tylko wyłącznie zależy od was, aby odpowiednio je zaadaptować i wdrożyć w swoje właśnie tutaj zawody.

Dzisiaj o kolejnym bardzo ważnym temacie, bo o tym czym jest i jak pielęgnować i co trzeba sprawdzać na własnej stronie www. To czym ta strona według ciebie Karolina dla wszystkich jest?

Ja bym w ogóle chciała odpowiedzieć sobie na pytanie, czy osoba pracująca w zawodzie fizjoterapeuty i trenera w ogóle potrzebuje tę stronę internetową, bo to jest najczęstsza kwestia, która jest zawsze poddawana pod dyskusję, jak pytamy osoby z którymi współpracujemy, czy masz swoją stronę internetową, to pierwsza odpowiedź jest taka „ale ja w sumie nie potrzebuję, przecież mam Facebooka, mam Instagrama, no to po co mi jeszcze ta strona internetowa”.

Ja bym to podsumował jednym prostym zdaniem. Dzisiaj strona www jest takim czymś jak kiedyś wizytówka. Każdy ją miał, każdy chciał ją rozdawać. To dzisiaj rozdajmy tą swoją  www i pozwólmy na to, żeby inni nas zobaczyli, żeby inni mogli przeczytać kim jesteśmy i co robimy, bo tam dzisiaj odbywa się życie. Jesteśmy na YouTube, jesteśmy na Spotify, jesteśmy wszędzie w świecie wirtualnym i tam możecie na słuchać, tam możecie nas zobaczyć, ale to właśnie chodzi o to, że ta strona www też jest. Pierwsze co powstało to strona www.

W ogóle nie zakomunikowaliśmy przecież Zdrowego Biznesu dopóki nie stała strona internetowa.

Dokładnie. Tam jest do nas kontakt, tam są jakieś informacje o nas, kim jesteśmy, co robimy. To jest taka podstawa dzisiaj, która się musi wydarzyć, żebyś w ogóle mógł istnieć, nawet jeśli pracujesz moim zdaniem u kogoś. Jeśli jesteś pracownikiem to również warto mieć swoją stronę internetową. Tak jak ja mam michaldachowski.pl , żeby jeżeli ktoś to wpisze, to praktycznie macie pewność, że wyskoczycie.

Kwestia jest tego typu moi drodzy, że chcąc nie chcąc pracujemy w zawodzie zaufania publicznego. Może to nie jest typowo służba medyczna, ale mimo wszystko usługi związane ze zdrowiem. Ludzie, którzy do nas będą chcieli się wybierać mają potrzebę w dzisiejszych czasach dowiedzieć się czegoś więcej na nasz temat. I nie oczekujmy od ludzi tego, że oni będą w tym Internecie jak Sherlock Holmes, bo poniekąd będą  i będą sprawdzać po różnych stronach, gdzie pracujemy, po naszych innych stronach internetowych, po naszych kontach społecznościowych, co my faktycznie robimy, jakimi rodzaju jesteśmy ludźmi. No, bo oni przyjdą, będą powierzać nam swoje zdrowie, swoje zaufanie w nasze ręce, więc tak naprawdę chcą nas sprawdzić z góry do dołu, z kim będę w kontekście ich na przykład bardzo bolesnego kręgosłupa współpracować w najbliższym czasie. I strona internetowa w tym miejscu pełni taką funkcję, tak jak Michał powiedział, niezależnie od tego czy pracujesz u kogoś, czy pracujesz u siebie na swoją własną markę, na swoje własne studio, do  tego żeby zbiór tych najważniejszych informacji, które ty chcesz aby twój potencjalny pacjent, klient dowiedział się o tobie, zapakować mu w opakowanie, które jest spójne z tym co my mamy do powiedzenia, z tym co my mamy do przekazania i zaoferowania mu w pierwszym rzędzie.  To jest nic innego jak ktoś by wszedł do sklepu i zapytał, chcę kupić czekoladę. Może spojrzeć na regał i powybierać, poczytać sobie różnego rodzaju etykiety i wszystko inne. Natomiast może też dostać rekomendację bezpośrednio od wujka Google, proszę bardzo, tu jest ta czekolada, ja jestem pewny, że ona ci najbardziej zasmakuje, bo tam znajduje się najwięcej tych składników odżywczych albo walorów smakowych, na których ja wiem, że tobie może zależeć. I właśnie tym jest strona internetowa dla każdego z nas, aby dać naszemu pacjentowi możliwość dowiedzenia się praktycznie wszystkiego uwaga co my sobie życzymy aby pacjent o nas wiedział  w jednym miejscu.

I też poznał nasze ceny, poznał gdzie jesteśmy, poznał jak do nas dojechać. Ta strona internetowa ma bardzo wiele funkcji. Omówimy je za chwileczkę.

Na pewno ważną rzeczą dla tych osób, które nie posiadają jeszcze strony internetowej są kwestie tak zwane silnikowe i developerskie.

To jest bardzo ważne w kontekście tego, żeby ta strona była widoczna, bo postawisz stronę to jest bardzo ważne, teksty też jakie ułożysz, ale ta strona musi jeszcze się komuś pojawić na tym Internecie. To też nie jest jakieś super proste i raczej zajmują się tym już osoby IT, ale to wy decydujecie o swojej stronie www.

Podsumowując już ten wstęp, strona internetowa dla każdego z nas jest tak naprawdę pewnego rodzaju obowiązkiem. Każdy w dzisiejszych czasach jest w Internecie i jeżeli my chcemy być osobami, które chcą spinać swoje działania marketingowe, swoje działania reklamowe w jedną rzetelną i spójną całość to strona internetowa na pewno jest takim narzędziem, które nam to umożliwi, ale też wpłynie na wiele pozytywnych czynników w pozyskiwaniu nowych klientów czy komunikacyjnych czy nawet sprzedaży później swoich usług. Zaczynając może od tych funkcji, które pełni strona internetowa jest ich kilka. Zaczniemy od tego wizerunku, o którym już wspomniałam. Czyli pierwszą funkcją strony internetowej jest kwestia wizerunku.

Jak cię widzą, tak cię piszą i odwrotnie.  Można nawet sobie zobaczyć na stronie kim jesteś, jak wyglądasz. Do tego oczywiście to o czym rozmawialiśmy na ostatnim podcaście, piętnastym, który jest już wrzucony, o budowaniu contentu. Tam mówiliśmy wam o tym jak robić zdjęcia. Jeżeli masz nawet dwa swoje zdjęcia, lepsze są dwa zdjęcia niż te które są ściągnięte ze Stocka. Jest takie zdjęcie kolana macanego przez rehabilitanta, które jest na każdej stronie www.

To jest w ogóle śmieszne, bo jak się wchodzi, nie chcę użyć tego słowa badziewie, ale na takie robione na szybko, byle jak, po omacku, bez zainteresowania się strony internetowe, w szczególności niektórych gabinetów, to widzi się te same zdjęcia. Wchodzi się na inne firmy, a te same zdjęcia, to nie wygląda dobrze.

Zawsze zdjęcie z tego miejsca na tej nodze pacjenta z twoimi rękami czy trening z jakimś kolegą, czy koleżanką będzie lepsze od zdjęć stockowych. Pamiętajcie, ze to jest wasz wizerunek, to wy będziecie w tym momencie swoją firmą, albo ludzie też pracują w danym miejscu są też tą firmą i trzeba ich pokazać.

Umówmy się, nie wszyscy będą oglądali ten podcast, tą rozmowę, więc też nie wszyscy będą te strony internetowe zakładać. I to w kontekście wizerunku, co daje nam strona internetowa to zwiększenie prestiżu naszej marki osobistej, naszego gabinetu, naszych usług. Ja sama wiem po sobie, jeżeli chcę gdzieś iść do jakiejś restauracji i na przykład chciałabym sprawdzić menu, jakie tam serwują, to za przeproszeniem krew mnie zalewa, jak wpisuję nazwę restauracji i w pierwszej kolejności wyskakuje mi Facebook.  No spoko, ale ja nie wiem gdzie na Facebooku mogę sprawdzić menu, albo czy dowożą do domu, czy nie dowożą do domu. Facebook służy do zupełnie czegoś innego i jego rolą nie jest to, czego rolą jest strona internetowa. Posiadanie strony internetowej sprawia, że nasz prestiż, prestiż naszych usług, naszej osoby, nabiera troszkę innego wymiaru. Jesteśmy bardziej szanowani, poważani i sami sobie zwróćcie uwagę na to, jeżeli znajdujecie czyjeś strony internetowe, możecie te osoby lepiej poznać, od razu uważacie go za kogoś lepszego, kogoś kto w tej branży coś znaczy, bo on się dorobił strony internetowej. I tak właśnie będą myśleć nasi potencjalni klienci.

Podałem wam teraz link, zobaczcie na naszej stronie www.zdrowybiznes.com.pl . Pierwsze co zobaczycie wchodząc tam są nasze twarze, bo to my tworzymy ten projekt.

W kontekście wizerunku ważne jest też to żeby ta strona była spójna z waszą identyfikacją wizualną. Estetyka, emocje, które przesyła ta strona, bo tak stroną internetową gramy na emocjach naszych klientów, naszych pacjentów, możemy budować różnego rodzaju emocje i właśnie do tego służy ten layout strony internetowej. Wybierając różnego rodzaju szablony, które możecie sobie dopasować do silników, o którym też będziemy mówić na samym końcu macie pewną dowolność, ale jeżeli też korzystacie z usług developerskich, wiele opcji też możecie spersonalizować.

Oczywiście ta personalizacja musicie pamiętać o tym, że jest dodatkowa płatna.  Trzeba się zastanowić nad tym, czy na początku nie jest to wam potrzebne, czy warto rozwijać to dopiero później, bo to generuje problemy.

Najlepiej byłoby po prostu przejrzeć sobie kilka stron internetowych różnych osób, popatrzeć jakie oni mają rozwiązania i może udałoby nam się znaleźć szablon, który jest możliwie najbardziej spójny z tym, co jesteśmy w stanie zrobić w formie tego bezpłatnego albo niskopłatnego szablonu. Dlatego ta identyfikacja wizualna, to jak my chcemy aby ludzie nas postrzegali, po prostu to opakowanie naszej osoby w postaci strony internetowej powinno od razu mówić danej osobie, czego on może się spodziewać.

I też niektórzy w Internecie napisali, że używanie gotowych szablonów internetowych jest złe, ponieważ to nie jest dostosowane do ciebie. Jest tyle szablonów i tyle wersji, że spokojnie bierzcie i tylko wybierajcie, co wam się podoba, przejrzyjcie. One są przeważnie płatne na poziomie 12 euro, dolarów. Niestety są to zagraniczne opcje przeważnie. Można je kupić, można je sprawdzić przed, czy klikalność, kolorki się wam podobają, czy nie. Da się to wszystko później pozmieniać.

I powiem wam taką ciekawostkę. Nawet na poziomie strony Zdrowego Biznesu i strony michaldachowski.pl w doskonały sposób możecie zobaczyć, że został wykorzystany ten sam szablon, który wygląda w zupełności inaczej. Oczywiście rozmieszczanie pewnych cegiełek, klocków będzie takie samo, ale w kontekście, że użyliśmy inne kolory, użyliśmy inne fonty, inne zdjęcia, rozmiary zdjęć, nagle okazuje się, że to jest zupełnie inna strona.

To samo możemy kilka razy wykorzystać i wtedy trochę dopłacamy, ale zawsze to tańsze niż branie kolejnej paczki wyglądu, ale tak, oczywiście w tym momencie jest to łatwiej zrobić.

Idąc sobie dalej, kolejną funkcją internetową jest funkcja informacyjna, czyli przede wszystkim to kim jesteśmy, co robimy. Chodzi o informacje zarówno o nas, o tym kim jesteśmy, skąd pochodzimy, co robimy, ale też o naszej ofercie, cenniku, dojeździe.

 I w jakim mieście jesteśmy, bo bardzo dużo stron pojawia się w wyszukiwarkach, a nagle to jest Wrocław, albo oferuję jakąś usługę i nie wiem czemu ona mi się pokazuje w Warszawie, coś jest nie tak w kodzie, bo geolokalizację Google mam włączoną.

Doskonałym też elementem tej funkcji informacyjnej jest też zamieszczanie rekomendacji, o których wielokrotnie pisaliśmy wam na naszym Instagramie, na naszym Facebooku, jak w dzisiejszych czasach ważna jest ta opinia, w szczególności ta pozytywna opinia. Strona internetowa to też jest doskonałe miejsce do tego, aby w jednym miejscu eksponować właśnie te pozytywne opinie, które nasi klienci o nas zostawiają czy to na Facebooku czy na Google. Jest wiele narzędzi do tego aby sobie insertować te opinie i eksponować je w dowolnym miejscu.  W kontekście  informacyjnej funkcji jest też taka odnoga w formie edukacji, czyli jeżeli uważamy się za specjalistów, za osoby, które edukują o zdrowym stylu życia, możemy też wiele informacji zawrzeć w funkcji bloga.

Dodatkowo w formie podcastu, na przykład jak mamy na poziomie Fizjo4life. To jest trochę trudniejsze i później powiemy, jak do tej strony dołączyć, co trzeba w ogóle zrobić, żeby takie funkcje na tej stronie mieć, co będzie dla was bardzo ważne.

Ja teraz w tym miejscu chciałabym przez sekundkę jeszcze zatrzymać się na kwestii  informacyjnej opisu „o mnie” i opisu moich usług, coś na co ja jestem absolutnie nagminnie uczulona i tutaj nasi słuchacze  dobrze wiedzą to jest to, aby te opisu, które znajdują się na naszej stronie, informacje nie były przekazywane w sposób nudny, denny, taki, że nikomu się nie chce o tym czytać, jest to po prostu zbiór informacji przepisanych z dyplomów. W ogóle wypisywanie tych wszystkich dyplomów i nic poza tym, mało ludzi to lubi. Pamiętajcie o tym, że nowoczesne strony internetowe powinny być angażujące, a zaangażowanie możemy uzyskać od naszego klienta jeżeli zrobimy tak zwany storytelling.

Czyli opowiemy historyjkę a propos tego co się dzieje u nas w gabinecie. To nie jest sucha informacja o tym, że ja robię treningi, będę robił rzeźbę  komuś i tyle. Tylko dokładamy do tego jakąś historię, czy historię czyjegoś życia, czy historię jakiejś usługi, która jest tutaj realizowana, a nie tylko sucha informacja, bo to się ciężko czyta.

Pamiętajcie też o tym, ze czytając te informacje ludzie chcą nas poznać, bo on musi podjąć decyzję, czy chce z nami współpracować, czy nie chce z nami współpracować. I właśnie pisząc bardzo zachęcający opis, bardziej też przedstawiając siebie w postaci ludzkich osób, a nie jakichś bezbłędnych specjalistów w otoczce, aureoli, nieosiągalnej dla normalnego człowieka to też będzie trudne. Każdemu pacjentowi będzie łatwiej przyjść i opowiedzieć o swoich problemach, jeżeli on wyczuje, że „słuchaj, ten Michał Dachowski oprócz tego, że jest zajebistym specjalistą, to jest też normalnym człowiekiem do pogadania” i to może warunkować podjęcie decyzji czy ja chcę do niego przyjść czy nie na wizytę. Jeśli na przykład dowiem się jakie są jego zainteresowania, czym on się zajmuje poza swoja pracą, bo to też może mieć wpływ na to czy z taką osoba chcemy współpracować. I ten sam storytelling powinien się znajdować w opisie usług, czyli znowu nie możemy powiedzieć, że wykonujemy terapię manualną, trening personalny.

Co jeszcze ważne, to co już wytworzysz na tej stronie www, wtedy też może się powtórzyć w twoim systemie zapisu załóżmy Booksy czy na Facebooku. Wszędzie indziej można te usługi opisać tak samo, żeby to było spójne. Jak raz to wymyślisz, to możesz tego użyć wszędzie i ta komunikacja będzie łatwiejsza.

Plus jest to doskonałą pożywką dla tak zwanego SEO, które omówimy w kontekście funkcji marketingowej, pozycjonowania. Tak więc myślę, że pamiętajcie aby te informacje były jak najbardziej ciekawe. Jeżeli macie trudności z pisaniem, możecie skorzystać z usług tak zwanych copywriterów.

Co jest mega trudne, bo ten copywriter musiałby być specjalistą trochę z rehabilitacji.

Czasami takie opisy przygotowywane przez copywriterów są tragiczne. Widać, że człowiek nie ma pojęcia o czym pisze.

Lepiej jak wy zrobicie bazę i może polonistka, może ktoś kto ma łatwość pisania to poprawi, a wy i tak na końcu musicie to jeszcze raz zobaczyć, bo to jest wasze.

Ja proponuję dajcie to przeczytać pięciu osobom w swojej rodzinie, które nie są z branży. Czy on zrozumie co tam jest napisane, czy jego to zachęciło do tego, żeby na taką usługę przyjść. Poniekąd my tym opisem budujemy sprzedaż, więc ten opis musi być zachęcający, musi dawać wartości i zaspokajać konkretne potrzeby. Chyba, że to ma zrobić ten szeroki layout, czyli zainteresować po prostu tematem, a oferować ma gdzieś indziej, coś innego. Ostatnia bardzo ważna sugestia w kontekście budowania swojej oferty, ograniczmy się do minimum. I znowu się odwołam do menu restauracyjnego. Zbyt duże menu, tak samo jak zbyt bogata oferta będzie bardzo szkodliwa. I to samo tyczy się cennika. Jeżeli ludzie nagle rozwiną naszą ofertę i zobaczą 10, 15 różnych pozycji, oni po prostu w pewnym momencie zgłupieją, bo dla nich nie ma znaczenia, czy on idzie na trening funkcjonalny, czy na trening siłowy, czy na trening terapeutyczny.

On szuka innej wartości. On szuka rozwiązania jego problemu. I teraz, czy ty masz na stronie odpowiedź na jego problem. On szuka rozwiązania problemu, a nie treningu.  Może indywidualnie, gdy jest już ukierunkowany i w szerokim lejku został wprowadzony do szukania indywidualnego, ale raczej na początku szuka „chciałbym z kimś potrenować, bo chcę schudnąć, chcę lepiej wyglądać, chcę żeby mnie nie bolało, chcę podobać się komuś” . Te rzeczy, które będziecie później wymieniać, dlaczego on chce do was przyjąć, to musi być u was na stronie, czyli wartość, której szuka klient.

I kwestia jeszcze budowania oferty w kontekście fizjoterapeutów, to jest bardzo ważna rzecz. Dla mnie troszeczkę głupotą jest wypisywanie osobno terapii typu: metodą FDM, P-DTR.

Tak, że przyjdę nawigacją do FDM i drugi cennik metodą FM.

W szczególności, gdy ceny tych usług są takie same. Skąd on ma wiedzieć i skąd my wiemy, przyjmując takiego pacjenta na terapię FDM, że akurat FDM mu pomożemy. Skąd pacjent ma wiedzieć, że ta terapia jest najlepsza. To lepiej tą informację zamieścić właśnie w opisie o mojej osobie, że lubię tą i tą.

Najbardziej kocham akcje typu  tapping z taśmą własną albo z naszą, albo nauka tappingu w pół godziny. Robimy sami sobie źle w tej branży tego typu cennikami, czy tego typu usługami, które nie generują niczego pozytywnego.

To jest tak jakbyśmy w cenniku zrobili, że za użycie suchego igłowania pacjent po wizycie dopłaca 2 złote.

Albo na inny język, żebyście to lepiej zrozumieli. W gabinecie prywatnym w stomatologii, dentysta się pyta, przynosi pan własną plombę, czy ten klej do protez, który pan kupił w aptece, czy mam użyć swój? Potem to idzie w chałturstwo takie.  I idzie w opinię, że rehabilitacja nie pomaga, jest słaba.

Bądźmy poważni. Zawsze wizerunkowo wygląda lepiej, jeżeli dla kogoś ten koszt własnego tape’a jest przerastający, to żeby podwyższyć nawet  o 5 złotych  cenę usługi czy o 10 złotych i dać tego tape’a w prezencie, ale umówmy się to też nie jest taki koszt. Przynoszenie własnych tape’ów może nam  narobić dużo smrodu, albo odklei się po dwóch dniach i pacjent przyjdzie To jest po prostu coś, co  aż się żółć z żołądka wylewa.

Przejdźmy zatem do strony www.

Kolejną funkcją jest komunikacja. I tutaj w tej funkcji komunikacyjnej to oczywiście mówimy przede wszystkim we wszystkich informacjach kontaktowych.

Przeglądałem dzisiaj strony www rano, gdzie jest formularz kontaktowy: imię, nazwisko, mail, data urodzenia. Po jakiego grzyba tyle informacji. Bo szablon to miał za darmo i nikt nie pomyślał, żeby to usunąć. Trudno się wpisuje tyle rzeczy naraz. Wystarczy wam imię i e-mail. Nawet tego e-maila nie potrzeba czasami, tylko e-mail i numer telefonu, albo „proszę o kontakt” i tego typu rzeczy są potrzebne. Chociaż z doświadczenia tak naprawdę też na Fizjo4life to, to jest już zapomniana forma kontaktu, bo ludzie chcą już pisać inne rzeczy. W formularzu, który jest na stronie ludzie już nie wypisują.

Ja osobiście mam takie doświadczenie, że piszę maile tylko w celach biznesowych, bo to jest formalna forma biznesowa, forma wymiana informacji. Natomiast jeżeli chcę się zapisać na jakąś usługę, chcę coś zarezerwować, to faktycznie albo korzystamy z aplikacji, z szybkiej rezerwacji, albo wykonujemy telefon. Pisanie formularza kontaktowego w celu umówienia wizyty dla mnie po pierwsze za dużo zachodu, za długi czas oczekiwania i umówienia takiej wizyty. Bardziej bym powiedziała, że ten formularz kontaktowy powinien spełnić funkcję może jakiejś formy porady, zaciągnięcia większej ilości informacji. Ogólnie mówiąc o kontakcie to jest święta świętość, aby na dolnym pasku, czyli na tak zwanym bottom menu albo w osobnej zakładce znajdowały się wszystkie informacje kontaktowe, które są niezbędne pacjentowi do tego, aby się mógł z nami skontaktować. I to może być numer telefonu, to może być adres e-mail.

I dzisiaj co? Social media. Tam ludzie też będą do was pisali. I to jest najczęstszy kontakt szybki. Ludzie najszybciej używają Messengera, bo tak zwane połączenie messengerowe ze stroną jest dość łatwe do zrobienia. To każdy laik wpisując w Internecie to zrobi, połączy Messengera ze swoją stronę internetową, ale z tym wiąże się inna rzecz o której powiemy sobie kończąc tego live, wchodząc bardziej w technikalia strony internetowej.

I miło by było gdyby w tym kontakcie znalazł się też adres, bo my nie świadczymy usług tele-video. W przypadku terapii manualnej, gdzie jest potrzebny ten kontakt jeden na jeden, ktoś musi przyjść do jakiegoś miejsca, chyba że też mamy napisane dojazd do domu, ale ten adres powinien się zamieszczać, bo ja też w celu podjęcia decyzji czy chcę iść na wizytę chcę sprawdzić jak daleko muszę tam dojechać. Jeżeli nie masz swojego gabinetu, to wypisz miejsca, dla których pracujesz plus kontakt do tych miejsc, jak ktoś może się tam zapisać.

I tutaj Karol napisał bardzo ważną rzecz, „ostatnio pacjent napisał mi maila, niestety trafił on do spamu i odczytałem po trzech dniach, pacjent już poszedł gdzieś indziej”. No jak to mówią peszek. Dlatego może Messenger by był lepszą opcją. Messenger nigdy nie trafi ci do spamu. Zawsze widać, że ktoś do ciebie napisał. Tylko kwestia jest inna, czy Messenger teraz firmy, czy prywatny.

A mogę powiedzieć jeszcze coś odnośnie maila? Jak zakładamy stronę internetową, która ma własną domenę, to nie wyobrażam sobie, że ktoś pisze w formularzu kontaktowym albo na dole swojej strony @gmail.com. albo wp.pl.

W przypadku  własnej strony, to mówiliśmy o namingu, możecie to zobaczyć. Z tym się oczywiście bardzo dużo wiąże. To trzeba wymyśleć nazwę. Jak wymyślisz nazwę, wtedy ci się tworzy automatycznie na serwerach mail, więc to zaczyna być mailem służbowym i trzeba go używać. I trzeba mieć kilka maili, bo mail kontaktowy albo kontakt, albo recepcja.

Albo co jest super trendy, czyli „Hello, hej, cześć”.

Niektórzy mają „Aloha”. Jeżeli masz taką tego typu usługę, że jest cool, to aloha@….pl, com. i  te inne, to też by było fajne. I też taki mail, który by był takim mailem biznesowym.Mail pod kątem ofert, współprac. Żeby się to potem nie mieszało wszystko  w jednym mailu. Będzie tragedia jeżeli później w rozwinięciu biznesu waszego gdzieś to przekserować, czy rozdwoić te rzeczy.

Najprościej patrząc, bo my też nie jesteśmy zwolennikami, żeby tych adresów mailowych było nie wiadomo ile, patrząc na Fizjo4life mamy oczywiście biuro, gdzie to jest bardziej oficjalny mail, dla pacjenta jest mail recepcja. Natomiast dla wszystkich do współpracy jest mail marketing. Zobaczcie tych maili nie jest za dużo.

Jeszcze podcast@.

To jest akurat dla pytań do podcastu, więc zobaczcie staramy się ograniczać te adresy mailowe.

Jeszcze jest jeden, który ja kocham praca@Fizjo4life. Teraz przechodzimy do budowy tej strony internetowej.

Jeszcze nie. Jeszcze są dwie funkcje. Jest funkcja dystrybucyjna, co poniekąd brzmi bardzo sprzedażowo, ale my za pośrednictwem naszej strony internetowej musimy zbudować sprzedaż tych usług, czyli wygenerować lead do rezerwacji. I w tym miejscu ponownie kłania się możliwość korzystania z tak zwanych aplikacji do zapisów, e-zapisów, bo jakbyśmy takowe mieli, to bezpośrednio możemy zamieścić na naszej stronie buttona, gdzie ktoś po prostu czytając naszą ofertę podejmuje impulsywnie decyzję: chcę przyjść do niego na masaż, albo chce przyjść do niego na trening, od razu robi to klik  jest zapisany i my jesteśmy szczęśliwi.

Pokażemy to zaraz na kilku przykładach, bo ten live miał być unikatowy. Jak przestaniecie nas słuchać na Spotify i iTunes, to pokażemy wam. Po to jesteśmy na YouTube, żeby pokazać wam unikatowe porady na poziomie kilku stron. Otworzymy te strony i pokażemy wam te błędy na waszych przykładach, bo wy chcieliście, żeby to wam pokazać, więc właśnie to zrobimy już na żywo. Ja tu już przygotowany jestem.

Opcja dystrybucyjna to jest bardzo ważne narzędzie. Poza pośrednictwem strony internetowej też możecie sprzedawać swoje usługi, tylko ważne jest dobre zbudowanie CTA, czyli Call To Action i umożliwienie naszemu pacjentowi, klientowi dokonanie tego zakupu. W przyszłości może na przykład ktoś z was będzie chciał sprzedawać swoje webinary, warsztaty czy inne rzeczy, więc na pewno warto tą opcję wziąć pod uwagę, aby czerpać źródło dochodu nie tylko z usług jeden na jeden, ale również tak zwanych produktów online. Ostatnią funkcją strony internetowej, gdzie my na pewno poświęcimy więcej czasu jest funkcja marketingowa.

Ona łączy się  z każdą funkcją, o której my wcześniej mówiliśmy. Ona ma budować ten lejek, o którym mówiliśmy wcześniej.

Marketingiem na stronie będą sprawnie skonstruowane napisy, dobrze dobrane, tak jak powiedziałam przed chwilą, CTA, czyli Call To Action, ale przede wszystkim też i ten wizerunek, bo marketingiem też sprawnym dobrze reklamujemy siebie. Tutaj chcielibyśmy spędzić trochę więcej czasu pod kątem tych narzędzi płatnych i bezpłatnych, w szczególności w kontekście wyszukiwarek internetowych, a większość z nas korzysta z Google, więc te narzędzie Google będą tymi dominującymi. Czym jest SEO? SEO czyli Search Engine Optimization, czyli możliwość, gdzie wyszukiwarki internetowe mają łatwość znajdowania i windowania w górę naszych stron. Pod tym względem , tak jak Michał powiedział, to się będzie ze sobą łączyć, bo dobrze napisane napisy, unikatowe napisy, wartościowe teksty i treści na naszej stronie, pamiętajcie one nie zawsze muszą być widoczne, będą wyciągane wyżej w Google.

Jak robot widzi tekst pierwszy raz w życiu, to on go lubi. Uważa, że to jest prestiżowe, uważa, że będzie się cały czas podwyższało jego bycie w searchu darmowym, tym, na którym nam najbardziej zależy. No, bo niby jest darmowy, ale czy on jest darmowy, no nie, bo trzeba włożyć mnóstwo pracy, żeby to wytworzyć, więc to wydaje się darmowe, ale to trzeba przeliczyć czy wygenerowanie SEO, robienie ładnych opisów, zdjęć i wszystkich innych rzeczy, które trzeba robić, tagów, meta tagów, może być droższe w przygotowaniu niż zapłacenie za Google za jedno kliknięcie, to szybsze. I zawsze też SEO będzie dłuższe w poczekaniu na efekt. To się musi przemielić, muszą to ludzie zobaczyć, kliknąć. Musi zebrać, jak on tam kliknął, to czy on dużo siedzi i patrzy na stronę internetową, czy krótko. Współczynnik odrzuceń jest mega ważny , czas reakcji, czas ładowania strony.

Dlaczego sam organic jest dla nas taki ważny i dlaczego wszyscy tak namiętnie piszą blogi? No, bo wyszukiwarka Google i większość wyszukiwarek uwielbia satysfakcjonować swoich użytkowników. Wbrew pozorom tam też jest pewna konkurencja i konkurencją dla Google jest właśnie to, aby użytkownik spędził w tej wyszukiwarce możliwie jak najwięcej czasu, a spędzi jeżeli Google dostarczy mu treści, które mogą go potencjalnie zainteresować. W kontekście SEO ważne jest to, aby dostarczać wyszukiwarce te słowa kluczowe, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Taki serach słów kluczowych możecie też sobie znaleźć. Potencjalnie nasz pacjent najczęściej wyszuka informacje pod kątem ból pleców, albo ból kolana, dlatego warto pisać wiele ciekawych artykułów, później okraszonych słowami kluczowymi, żeby ta wyszukiwarka lepiej nas wyszukiwała, bo ona zobaczy, że są tam treści wartościowe dla użytkownika, który szuka, co sprawi, ze Google lepiej zaspokoi jego potrzeby i będzie milej widziany przez użytkownika.

Teraz musimy powiedzieć gdzie tą stronę zrobić. Można zrobić, tak jak powiedzieliśmy wcześniej o tych szablonach, są one w większości płatne, znajdziecie kilka darmowych, ich nie warto, są w nich błędy. Najczęściej wybierany projektem, który się robi jest na poziomie WordPress. Sam WordPress jest darmowy, tam ten silnik powstawania stron też jest darmowy i  niektórzy uważają, że jesteśmy w stanie zrobić to sami. Czyli są tam elementary, takie programy, które nie kodują w  HTML, czyli nie piszecie tego w HTML, typu open, <body>, zamknięcie, kolory i tego typu rzeczy, kolory pisane cyferkami, jest to mega trudne i to robią tylko programiści.  Są rzeczy, które to ułatwiają, właśnie ten program elementary, wgrany do  WordPress, które niby mają to ułatwić. Jest to trudne, ilość czasu jaką poświęcicie moim zdaniem lepiej jest przyjąć 10 pacjentów.

Ja próbowałem podjąć się pracy w elementary i jak rozsypałam kiedyś stronę Fizjo4life, wykonałam tylko jeden telefon i stwierdziłam, że nie będę już się w to bawić, bo po prostu się na tym nie znam, mimo, że spędziłam wiele godzin, żeby spróbować pracować w tym WordPress w elementary.

Co jest w WordPress płatne? Płatne są, tak jak już powiedzieliśmy te dodatki, czyli właśnie te szablony są płatne i każda rzecz, którą dodatkowo będziemy chcieli robić też są płatne. Oczywiście są darmowe wersje bloga, ale one mają bardzo dużo błędów i gorzej jest je edytować. Są płatne wersje, czyli tak jak wpinasz sobie taką aplikację na telefon, tak samo do WordPress można sobie wgrać dodatkowe rzeczy. Tak samo można sobie wgrać wtyczkę do SEO, która pomaga i ułatwia opisywanie strony, wtedy dogrywanie tego typu rzeczy będzie prostsze. Niektóre z tych rzeczy są pół płatne, czyli jakieś proste rzeczy macie już w darmowej opcji, a chcecie się bardziej bawić i więcej z tego wykonać, to trzeba dopłacać. To jest chyba najfajniejsza wersja. I z tych rzeczy możecie do WordPress dołożyć sklep, możecie dołożyć bloga, podcasty i tysiące innych rzeczy.  Jest PrestaShop, która wyświetli wam 400 albo więcej tych wszystkich aplikacji dodatkowych do WordPress i która tą stronę buduje. Nie warto na początku przesadzać z ilością tych wszystkich pluginów, bo jest też plugin Messengera, plugin Facebooka, plugin Instagrama i to wszystko można dokładać, tylko to robi jedną ważną rzecz, to spowalnia stronę, bo każda ta rzecz musi na naszej stronie się załadować. Jaka ta strona powinna być jeszcze nie powiedzieliśmy. Ta strona powinna być szybka, responsywna. Potem będziemy pokazywać na live już poza podcastem test prędkości strony, jak ta strona szybko się ładuje.

Google nie zaoferuje potencjalnemu użytkownikowi strony, która nie doprowadzi go do szewskiej pasji.

Wpisując w Google, jaką macie pierwszą informację, czas wyszukania. To jest mega ważne, jak szybko się ta strona wczytuje w daną wyszukiwarkę. Jest to jedna z ważniejszych rzeczy, o której trzeba pamiętać.

Tutaj najczęściej popełniany błąd osób typu Zosie samosie, które same sobie robią stronę jest to, że ładują w swoje WordPressy zdjęcia full wymiarowe, pełnej jakości, nie zdając sobie sprawy z tego, że w kontekście strony internetowej kompresowanie ich pod względem wagi jest ważniejsze niż ich jakość.

Można zrobić zdjęcie tak zwane jakościowe, żeby ono dobrze wyglądało, dobrze się je kompresuje i podamy wam w newsletterze po tym live, osoby, które są zapisane na ten live dostaną tak wykaz narzędzi do sprawdzenia stron, które są bezpłatne, czyli darmowe do sprawdzenia na szybko. Zobaczycie, czy wy na waszej stronie macie co robić.

My na naszych stronach walczymy o prędkość, żeby były szybkie i wiemy, że to jest nasza pięta achillesowa, mimo że wiemy bardzo dobrze o tym, więc jeżeli nie zwracaliście na to uwagi to najprawdopodobniej też macie z tym problem i to też jest bardzo ważne nawet pomijając wszystkie SEO i SEM, żeby w pierwszej kolejności poprawić.

To można na początku sobie sprawdzić i każdy plugin, który dodacie, to będzie troszkę spowalniało. Te wszystkie darmowe pluginy będą na pewno wolniejsze od tych płatnych. Trzeba to wypośrodkować, sprawdzić co naprawdę jest potrzebne, co naprawdę będziesz używać, co naprawdę będziesz w stanie użyć.  Taką darmowa wtyczkę możesz wgrać i wyłączyć, ona nie pobiera tyle mocy jakby kilobajtowej. Zdjęcia, które wgrywacie na stroną muszą być też odpowiednio przerobione, a dla SEO muszą być odpowiednio opisane. To, że z aparatu one są opisane H184548Y i my to załadujemy to kto wyszuka H184548Y, nikt.

To chodzi o te, żeby te zdjęcia pojawiały się w wyszukiwarce Google Grafiki.

I jak macie na poziomie jakiegoś studia ruchowego w Krakowie co by się stało gdybyście opisali takie zdjęcie trening personalny w Krakowie.

Ludzie szukają w ten sposób, a nawet jeżeli nie to są pewne grafiki, które wyświetlą się w wyszukiwarce normalnie, jakby w searchu, nawet nie wciskając Grafika.  Niewykluczone, że jeżeli część waszej konkurencji tego nie zrobiła, bo pamiętajcie optymalizacja strony w naszej branże, jest cały czas na poziomie leżę i kwiczę, macie dużą szansę , żeby opisując swoje zdjęcia być pierwszymi trenerami personalnymi w Krakowie, fizjoterapeutami, którzy to mają dobrze zrobione.

Szczególnie w małych miejscowościach, typu Bielska Biała, czy Olsztyn, w Oświęcimie.  Naprawdę będzie to wam dużo prościej zrobić niż Warszawa, bo Warszawa ma gigantyczną konkurencję, więc działań, które my musimy wykonać jest dużo więcej niż te wszystkie biznesy na poziomie małych miejscowości, gdzie opisanie tego typu 30 zdjęć na stronie, a tyle macie na pewno, generuje wartościowe rzeczy. Oczywiście te 30 zdjęć trzeba opisać inaczej.  Nie o to chodzi, żeby jeden, dwa, trzy, cztery, tylko pod różne frazy, słowa kluczowe, które ludzie wyszukują. Też wam wyślemy to narzędzie, które sprawdza słowa kluczowe  na stronie internetowej pod kątek waszych usług.

Zwróćcie uwagę na jedną rzecz, w małych miejscowościach te narzędzia, które wy wdrożycie na bazie naszych rekomendacji dadzą wam zmianę na plus na gigantycznym poziomie. Oczywiście u ludzi mieszkających w większych miastach będzie troszkę gorzej, ale w małych miastach ta jakość po prostu wejdzie na szybko, a tam ludzie też używają Internetu.

Co jeszcze dzisiaj jest ważniejsze, o czym ludzie zapominają, bo developerzy stron przeważnie pracują na komputerach i budują stronę na komputerze.

Ja teraz chciałabym przytoczyć taką sytuację  z życia wziętą, która miała miejsce parę lat temu, dokładnie trzy lata temu, dobrze pamiętam, bo wtedy rodziło się nasze dziecko, że niestety okazało się w szczególności pod kątem BLACKROLL, bo u nas te działania optymalizacji stron mamy na naprawdę wysokim poziomie, okazało się, że po prostu przespaliśmy moment kiedy nasz odbiorca z użytkowania komputera przerzucił się na użytkowanie telefonowi, na smartfonach. Tablety w tej branży praktycznie nie istnieją.  W ogóle nie istnieją tablety jeżeli chodzi o użytkowników. To na co my powinniśmy zwracać uwagę na dzień dzisiejszy to jest to, że my nie możemy dostosowywać naszej strony pod kątem komputera. My powinniśmy dostosować naszą stronę pod kątem telefonu, bo gdzie ludzie będą najczęściej szukać was, w drodze z pracy, w drodze do pracy, siedząc gdzieś na kawie, w przerwie na lunchu. Tam nikt nie otworzy komputera, chyba że macie stricte usługi preferowane do branży korpo, którzy na co dzień siedzą i pracują przy komputerze, ale oni też nie będą mieli do tego głowy. Bycie dostosowanym do strony mobilnie jest kluczem i priorytetem.

I Google oczywiście o tym, że większość używa mobile a nie desktopu zrobiło taką piękną stronę internetową, gdzie możecie sprawdzić czy wasza strona jest responsywna, bo to właśnie znaczy responsywna, że zmienia jej się wygląd, zmienia się w zależności od tego gdzie jest używana, a nadal pięknie wygląda. Większość już tych projektów, które wykupicie to responsywność ma, ale i tak trzeba ją sprawdzić. To nie jest tak, że włożycie coś, albo jest raz włożone i będzie już ładnie wyglądało. Też zdjęcie musicie tak zrobić, żeby było zdolne do responsywności, żeby było elastyczne. Są wymiary, które dają wam tą responsywność, żeby an dużym ekranie wyglądało też dobrze i na małym ekranie też dobrze. I najbardziej to widać na poziomie tableta, albo YouTube. Trzeba przygotować zdjęcie po to, aby wszędzie było gotowe i oni podają jaki rozmiar zdjęcia musi być, gdzie co musi być umieszczone, żeby jasno i klarownie było powiedziane, żeby na komórce wyświetlając kanał Zdrowy Biznes było dobrze to widoczne, tak samo jak jest to widoczne na komputerze.

I czasami jest tak, co my też praktykujemy na naszych stronach internetowych , że kosztem tego aby ten mobile wyglądał atrakcyjniej dla użytkownika czasami rezygnujemy z wyświetlania pewnych zdjęć, które są dostępne na komputerze. Wiadomo, na komputerze ekran jest większy, więcej rzeczy pomieści. To jest opcja, że ten ekran nie musi wyglądać 1:1, że jeżeli jakiś Ziutek, który opiekuje wam się stroną,, developer, wmawia wam, że to nie jest możliwe, uwaga, to jest możliwe. Oczywiście za to trzeba będzie zapłacić, ale strona mobile versus strona desktop może się różnić diametralnie od siebie i to tylko decyzja  zależy od nas, jak my chcemy żeby ona wyglądała, ale faktycznie najlepiej, gdyby ona była spójna i żeby te zdjęcia, które wybieramy, to rozmieszczenie układu szablonu było fajne i tu i tu.

Co tu mamy jeszcze? Meta tagi i tagi. Meta tag to jest taki opis strony, który jeszcze się wam pokazuje. Jak wyszukacie jakąś stronę, czy jakąś podstroję na Google to pod spodem macie taki napis, coś on opisuje, albo wzywa do działania przeważnie, tam musi być CTA. I to jest to co robot widzi, opis strony z podstrony i to też trzeba umieć pisać, tam też muszą znajdować się słowa kluczowe, około 160 znaków można tam wstawić, żeby były dobrze widoczne i ten meta tag bardzo pomaga w pozycjonowaniu. I też każda twoja strona i podstrona, meta tagi, tagi, takie mniejsze  same wyrazy, takie hashtagi  nazwijmy to, żeby bardziej było dla was zrozumiałe to też będzie wam pomagało w pozycjonowaniu na poziomie małych miast. Zrobi całą robotę bez płatnych akcji.

Czyli na przykład jeżeli mówimy o meta tagach wygląda to w ten sposób, że ktoś wpisuje sobie trening personalny Kraków i wyskakuje oferta powiedzmy Pracowni Ruchu, bo zaraz ją będziemy omawiać na  naszej opcji VIP i pod spodem jest dosłownie dwulinijkowy opis „zapisz się na super indywidualne treningi prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów”. Czyli zobaczcie krótki opis dostosowany pod kątem wyszukiwania słowa klucza, który ma za zadanie uatrakcyjnić tą usługę.

Na poziomie Fizjo4life mamy „Sprawdź, jak możemy ci pomóc”. I pod spodem czym jesteśmy, czyli centrum  rehabilitacji w Warszawie, „jesteśmy zespołem fizjoterapeutów, których łączy pasja do człowieka, oferujemy masaż, rehabilitację i trening.”

Największym błędem jest to, jeżeli znajdą się tam przypadkowe słowa. Powinno być tam jasne i klarowne sexy CTA, czyli ponownie Call To Action albo przystępny, który uchwyci oko obserwatora opis, powinna być  potencjalnie ta wartość, której on szuka. Warto zawrzeć w tych metatagach to co może nas wyróżnić. Dalej bardzo ważna jest wizytówka Google. To jest bardzo ważne narzędzie, które może być kompatybilne ze stroną internetową i już na koniec te idąc, ten SEM, te opcje płatne. Warto, czy nie warto?

Dopóki nie masz zrobionych podstawowych działań z prędkością, responsywnością, ze zdjęciami i z tymi wszystkimi rzeczami, o których mówiliśmy, nie warto ładować pieniędzy. To jest topienie budżetu. Stracisz i tylko powiesz, że Google AdWords nie działa i nic z tego ci nie przychodzi. Dopóki tego wszystkiego nie zrobisz, to cała reszta jest bez sensu.

Ja myślę, że dla większości z was bardzo dużo pracy jest do wykonania jeszcze na tym poziomie podstawowym. Ta opcja płatna też jest dobrą opcją, ale tak jak Michał powiedział, na początek zadbajmy o te detale. W przypadku SEM pamiętajcie, że tutaj raczej trzeba korzystać z usług agencji i ustawianie tych budżetów i  AdWords samemu sobie jest dosyć trudną sprawą.

Są szkolenie też na poziome prostym, na poziomie dwóch wyrazy, czy na poziomie nie Warszawy, czy nie dużego miasta. Dzisiaj najprościej możecie to zrobić po geolokalizacji i te reklamy mogą się wyświetlić tylko osobom, które są w promieniu iluś tam kilometrów czy metrów od waszego miejsca. Są takie proste rzeczy, można po zainteresowaniach, to nie jest naprawdę trudne w ustawieniach. Na poziomie prostych reklam da się to zrobić. Analityka jest bardzo ważna. Trzeba siedzieć i patrzeć, czy to ma rację bytu.

W ogóle Google Analytics jeżeli posiadamy stronę jest dla nas bardzo ważnym narzędziem, o którym też na pewno powiemy osobno, bo w Analytics można spędzić 3 dni i będzie cały czas mało. . Analytics jest takim narzędziem, które odpowie wam na wiele pytań, skąd ci ludzie do was przychodzą, gdzie poświęcają najwięcej swojej uwagi, co ich interesuje. Pozwoli wam to też później doprecyzowywać wasze komunikaty, wasze działania marketingowe, bądź inwestować w konkretne narzędzia. Jeżeli zobaczycie, że większość ludzi trafia na waszą stronę na przykład z Instagrama, to wiecie, że na Instagramie robicie dobrą robotę i warto tam wycisnąć jeszcze więcej.  Jeżeli nie przychodzą z Facebooka, to może warto sobie tego Facebooka troszeczkę odpuścić, albo odświeżyć, albo zobaczyć co jest nie tak.

Jeżeli w Facebooku coś wam nie wyszło to warto to poprawić, albo zrobić to jeszcze raz, zobaczyć czy to jest połączone z waszymi komunikatami.

I przede wszystkim na których podstronach na waszej stronie ci ludzi spędzają najwięcej czasu, co oni czytają, czego nie czytają, a kiedy uciekają z waszej strony, albo z której strony uciekają i po jakim czasie.

Ten odcinek ja bym bardzo połączył z naszym pierwszym odcinkiem, bo tutaj bardzo ważne są kolory, jakiej czcionki używacie. To wszystko musi być spójne, czyli kolory, czyli to żeby na stronie były wszędzie te same czcionki, albo co ma być nagłówkiem, bo to też jest bardzo ważne na poziomie SEO i budowy strony,  można pewne teksty napisać nagłówek 1. Nagłówek 1 przez Google jest bardzo dobrze widziany. Ważne informacje, albo ważne słowa kluczowe po pierwsze muszą się powtarzać, tak jak „rehabilitacja Warszawa” na naszej stronie bardzo często się powtarza i tego jest dużo, to jest ukryte w tekście, czyta wam się to dobrze, ale to jest po, aby robot czytając to wiedział tu jest strona o rehabilitacji w Warszawie, kto by szukał rehabilitacji w Warszawie to ma się to wyświetlić. Kto tego dobrze i dużo użyje i w miarę zdroworozsądkowo, to też nie chodzi o to, żeby pisać „rehabilitacja w Warszawie jest fajną rehabilitacją w Warszawie, ponieważ tu jest dużo rehabilitacji w Warszawie”. To się będzie źle czytało. Tego typu rzeczy też niektórzy mają wpisane w tak zwanym booku tagi. Można takie tagi wrzucić na stronę, ale na to Google trochę źle patrzy i przecina tego typu rzeczy. To wszystko musi być spokojne, naturalne, dopieszczone, wtedy to jest lepiej widoczne. Te roboty są coraz mądrzejsze i kiedyś dało Sue w tydzień wypozycjonować na pierwszą stronę www, a dzisiaj już tego nie zrobicie.

To wynika z tego, co wam już mówiliśmy w przypadku social mediów. Konkurencja jest tak duża i tak wiele osób zakłada swoje strony internetowe, że zarówno aplikacje do social mediów, jak i Google musi odsiewać ziarno od plew i niestety pozycjonowanie jest dużo trudniejsze w dzisiejszych czasach niż to było kiedyś i w ogóle, żeby użytkownik nas zobaczył, ale na pewni gra jest warta świeczki, bo coraz więcej ludzi jest w tym Internecie. Jest większa konkurencja, ale jest też więcej ludzi. Żegnamy się tylko ze słuchaczami naszego podcastu, nadal zostajemy z grupą, która dołączyła do naszych rozmów o Zdrowym Biznesie na YouTube.  Teraz przejdziemy teraz do opracowywania tak zwanych case study, czyli stron, które do nas się zgłosiły i omówimy je sobie na przykładach, powiemy swoje spostrzeżenia. Te osoby, którym nie udało się dołączyć do naszego live Rozmowy o Zdrowym Biznesie gorąca zachęcamy do tego przy okazji przyszłych odcinków, bo będziemy omawiać, będziemy po prostu ćwiczyć na żywym organizmie to, o czym teraz mówimy.

Idziemy w grube mięso jak to mówią, a wszystkim ze Spotify i iTunes i innych platform bardzo dziękujemy.

Pamiętajcie, żeby nas wysłuchać, oznaczyć i ocenić.