Płatny marketing w wyszukiwarkach (PPC) to strategia reklamowa online, która umożliwia firmom reklamowanie swojej witryny lub aplikacji poprzez licytowanie wyników wyszukiwania. Innymi słowy, jest to rodzaj marketingu cyfrowego, który pomaga nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami, gdy używają oni określonych terminów wyszukiwania. Płatne wyszukiwanie to jeden z najbardziej opłacalnych sposobów dotarcia do grupy docelowej. Płatna reklama w wyszukiwarkach to forma marketingu internetowego, w której reklamodawcy wnoszą opłatę za każdym razem, gdy ktoś wyświetli ich reklamę. Wyrażenie „płać za kliknięcie” pochodzi stąd, że reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na ich reklamę. Reklamy PPC są wyświetlane obok standardowych wyników wyszukiwania, zazwyczaj jako kilka pierwszych stron internetowych po wpisaniu przez użytkownika zapytania w Google lub innej wyszukiwarce.
Marketing w wyszukiwarkach to najlepszy sposób na dotarcie do nowych potencjalnych klientów. Płatne wyszukiwanie jest bardzo skalowalne, efektywne i mierzalne. Reklamy PPC mogą być kierowane do bardzo konkretnych odbiorców na podstawie wyszukiwanych przez nich haseł, co pomaga w znalezieniu odpowiednich osób dla Twojej firmy. Jedno z badań wykazało, że osoby, które klikają na płatne reklamy, są 2,5 razy bardziej skłonne do dokonania zakupu u reklamodawcy niż osoby, które klikają na naturalne wyniki wyszukiwania. Płatne reklamy w wyszukiwarkach mogą prowadzić do natychmiastowej sprzedaży, ale można je również wykorzystać do budowania długoterminowych relacji z klientami. Reklamy PPC to świetny sposób na budowanie marki. Pozwalają nadać Twojej firmie przyjazną, ludzką twarz. Korzystanie z płatnego wyszukiwania może również pomóc w uzyskaniu większej liczby pytań i zapytań od klientów oraz w budowaniu zaufania do Twojej marki.
Aby zapewnić najwyższy współczynnik klikalności (CTR) i ułatwić użytkownikom znalezienie tego, czego szukają, wyszukiwarki opracowały złożone algorytmy szeregujące strony internetowe na podstawie ich trafności w stosunku do zapytania wpisanego przez użytkownika. Główne kryteria pozycji w rankingu to: – liczba wizyt na stronie – Liczba wejść na stronę przez użytkownika – częstotliwość aktualizacji strony – liczba linków prowadzących do strony – pozycja strony w obrębie witryny – lokalizacja serwera witryny Wyszukiwarki wykorzystują te kryteria do określenia rankingu strony poprzez przeszukiwanie sieci i śledzenie łączy między stronami. Gdy użytkownik wpisuje zapytanie do wyszukiwarki, strona z wynikami jest generowana przez wyszukiwarkę algorytmicznie. Algorytm określa, które strony internetowe powinny znaleźć się w wynikach i w jakiej kolejności powinny być wyświetlane.
Każda firma, która chce zwiększyć widoczność, zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej i wygenerować przychody poprzez kampanię PPC, powinna korzystać z Płatnego Wyszukiwania. Kampanie PPC najlepiej sprawdzają się w przypadku firm o ugruntowanej pozycji, posiadających solidną markę, produkty i usługi oraz silną strategię marketingową. Jeśli jesteś nową firmą z niewielką rozpoznawalnością marki, PPC może nie być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Jeśli dysponujesz dużym kapitałem, możesz rozważyć zainwestowanie w inne rodzaje płatnego marketingu, takie jak sieć display. Jeśli masz ograniczony budżet, PPC może być dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Możesz dotrzeć do odbiorców na podstawie tego, w którym momencie cyklu zakupowego się znajdują i licytować na konkretne słowa kluczowe związane z Twoim produktem lub usługą.
Wyznacz cele – Przed rozpoczęciem kampanii PPC musisz jasno określić cele, które chcesz osiągnąć. Zdefiniuj szczegółowo swoją grupę docelową, zrozum jej potrzeby i zainteresowania, a następnie wybierz odpowiednie słowa kluczowe w oparciu o te spostrzeżenia.
PPC może być skutecznym sposobem na pozyskanie nowych klientów, zwłaszcza że może być ukierunkowane. Wymaga to jednak dużego wysiłku przy tworzeniu skutecznych reklam i zarządzaniu kontem. Jeśli nie jesteś pewien, czy PPC jest dla Ciebie odpowiednie, możesz wypróbować je za darmo, korzystając z narzędzi takich jak AdWords lub Bing Ads.